Aloittelevista laulajista kabareetähdiksi

Julkaisuvapaa

VIMMA-kuoro 10 vuotta

Aloittelevista laulajista kabareetähdiksi

Millainen on kuoro, johon ei ole pääsykokeita ja joka on syntynyt aikuisena lauluharrastuksen aloittaneista laulajista? Vastaus on VIMMA, kuopiolainen sekakuoro, jonka toiminta alkoi vuonna 2010 Avoin laulukoulu -kurssien jatkeena.

-Teimme keväällä 2010 kolmen kerran kuorokokeilun, johon tuli noin 60 ennen kuorossa laulamatonta laulajaa. Kokeilun perusteella päätimme aloittaa syksyllä naiskuoron, minkä vuoksi kuoronjohtajalle oli mitä suurin yllätys, kun ensimmäiseen varsinaiseen harjoitukseen saapui 16 mieslaulajaa naisten lisäksi. Syntyikin sekakuoro, kertoo VIMMA-kuoron perustaja ja johtaja Jaana Turunen.

Muutaman vuoden harjoittelun jälkeen VIMMA oli saanut nimensä ja löytänyt oman ”tyylinsä”. – Esitin kesällä 2013 kevyesti dramatisoitua Eino Leino -aiheista runoesitystä yhdessä VIMMAn laulajien Riitta ja Veikko Savolaisen kanssa, kertoo Turunen. – Silloin heräsi ajatus, että kuorokonsertit voivat olla muutakin kuin kappaleita toistensa perään. Jututimme asiasta kolmatta vimmalaista, Kuopion kaupunginteatterin pitkäaikaista dramaturgia Marita Jamaa, jonka luovuus lähti välittömästi lentoon. Syntyi VIMMAn ensimmäinen näyttämökonsertti Kuiskaa mulle pihapuu.

Näyttämökonsertit ovat olleet sen jälkeen VIMMAn ”juttu”. Kuoromusiikin yhdistäminen puheosuuksiin ja näyttämötekniikkaan on olennainen osa VIMMAn esityksiä, kuten Luonnossa – Lauluja Suomen saloilta ja Tulessa! – Tulenpalavia lauluja intohimosta ja rakkauden roihusta. Esitykset syntyvät pitkälti kuoronjohtajan ja dramaturgin yhteistyönä. Tulevasta esitysaiheesta äänestetään kuoron kesken. Uusia esityksiä valmistuu yksi vuodessa, sillä kuorolaiset opettelevat kaikki laulut, stemmat ja puheroolit ulkoa esityksiä varten.

Mukana alusta alkaen

\"\"

Teija Strandman on ollut VIMMA-kuorossa sen alkumetreiltä lähtien. – Olen aina nauttinut laulamisesta eri tilanteissa, mutta hakeutuessani Avoimeen laulukouluun minulla oli tarve perehtyä myös oikeanlaiseen äänenkäyttöön. Puhetyöläisen on tärkeää tuntea omaa \”työvälinettään\” ja osata huoltaa ääntään, kertoo Ylä-Savon ammattiopistossa Iisalmessa koulutuspäällikkönä  työskentelevä Teija.

Lue lisää Teijan kuoroharrastuksesta.

Juhlavuosi on täynnä uuden oppimista

VIMMA viettää juhlavuotta historiansa suurimman produktion ja siihen liittyvän koulutustoiminnan parissa. Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahaston myöntämän apurahan turvin VIMMA valmistautuu tulevaan juhlakabareehensa BERLIINI, PARIISI, NEW YORK kouluttautumalla ammattilaisten johdolla rytmimusiikissa, tanssissa ja ilmaisussa. Aikuisista aloittajista on tulossa hyvää vauhtia estraditaiteilijoita, jotka paitsi laulavat, myös tanssivat ja näyttelevät juhlaesityksessään.

BERLIINI, PARIISI, NEW YORK – VIMMA-kuoron 10 v. juhlakabaree\"\"

Juhlavuottaan viettävä VIMMA-kuoro vyöryttää näyttämölle esityksen, jossa yhdistyvät laulu, tanssi, komedia ja teatteri. Kabaree on viihteen muoto, joka sai alkunsa Pariisissa Belle Époque -aikakaudella 1800 -luvun loppupuolella. VIMMA-kuoron juhlakabaree Berliini, Pariisi, New York esittelee kolmen eri maan kabareekulttuuria VIMMAn tapaan tarjottuna. Tarinaa johdattelee seremoniamestari kavaljeereineen. Lauluja ja tansseja säestää upea kabareebändi saksofonisti Pekka Toivasen johdolla. Käsikirjoituksen on laatinut dramaturgi Marita Jama.

Esitykset

la 25.4.2020 klo 14 Kiurusali, Kiuruveden kulttuuritalo, Lähteentie 10, Kiuruvesi
su 26.4.2020 klo 15 ja 18 Kuopion kaupunginteatterin Minna-näyttämö

VIMMA-kuoro

VIMMA on Lauluklubi Maestran neliääninen sekakuoro, joka on toiminut syksystä 2010 alkaen. Laulajia joukossamme on liki 60. Olemme esiintyneet toimintamme aikana niin musiikkikeskuksen lavalla kuin flash mobeja tehden kauppakeskuksissa. VIMMAn ominta aluetta ovat näyttämökonsertit, joissa kuoromusiikki yhdistyy puheosuuksiin, valoihin ja teatterimiljööseen.

\"\"